Vraag:

 

Wat is het oordeel over het vasten van de Ramadan voor een zwangere vrouw of een vrouw die borstvoeding geeft? Moet zij het vasten inhalen of de Fidyah (een arme voeden) betalen?

 

Antwoord:

 

In de Naam van Allaah de Meest Barmhartige de Genadevolle,

 

De eerdere en latere geleerden zijn het er allen over eens, dat een zwangere vrouw en de vrouw die borstvoeding geeft worden beschouwd als een zieke persoon, op het moment dat men voor hun gezondheid vreest.

 

De geleerden verschillen echter van mening omtrent het vraagstuk of deze vrouw haar vasten moet inhalen, de Fidyah moet betalen of allebei.

 

Sommige geleerden zijn van mening dat de vrouw de vastendagen moet inhalen zonder de Fidyah te betalen. De geleerden die deze uitspraak hanteren zijn de Hanafieten en van de hedendaagse geleerden Ibn Baaz en Ibn Oethaymin.

 

Andere geleerden hebben alleen het betalen van fidyah verplicht gesteld zonder de vastendagen in te halen. Tot de geleerden die deze uitspraak hanteren behoren de metgezellen Abdoellaah ibn Omar en Abdoellaah ibn Abbaas en de Taabi’ie Said ibn Jubair. Onder de hedendaagse geleerden wordt deze uitspraak gehanteerd door o.a. Sheikh al-Albaani, Sheikh Kamaal as-Sayyid Saalim, Sheikh Abdeladhiem al-Badawi, Sheikh Adil Yusoef en anderen.

 

De bovengenoemde geleerden baseren zich op het vers: “En degene die alleen met grote moeite kunnen vasten, kopen het af door een behoeftige te voeden.”(Al-Baqarah: 184)

 

Dit vers gold voor alle mensen en is vervolgens opgeheven. Volgens de bovengenoemde geleerden is dit vers niet opgeheven met betrekking tot oudere mannen en vrouwen, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven. Dit vers geeft te kennen dat de bovengenoemde mensen, die niet in staat zijn om te vasten, de fidyah moeten betalen.

 

Het is overgeleverd van Said ibn abi 3aroebah van Qataadah van Said ibn Jubair van ibn Abbaas, dat hij heeft gezegd: ‘De oude man en de oude vrouw hebben een vrijstelling gekregen van het vasten, terwijl zij het aankunnen, en mogen eten als zij dat willen. Zij dienen dan voor elke vastendag een arme te voeden (fidyah) en ze hoeven de vastendag niet in te halen.’

 

Andere geleerden geven aan dat de zwangere vrouw en de vrouw die borstvoeding geeft zowel de fidyah dienen te betalen als de vastendag moeten inhalen. Dit is de uitspraak van de Imam As-Shaafi3ie en Imam Ahmed en van de hedendaagse geleerden Sheikh Al-Fawzaan.

 

Dit zijn de drie uitspraken omtrent dit onderwerp en er is helaas geen ruimte om dieper in te gaan in deze kwestie. De meest juiste uitspraak, met de wil van Allaah, is de tweede uitspraak, namelijk dat de zwangere vrouw en de vrouw die borstvoeding geeft slechts de arme moet voeden zonder de vastendag in te halen. Hierbij volgen we de madhab van de metgezel Ibn Abbaas en Ibn Omar.

 

En Allaah weet het het beste.

 

Stichting Arri3aya